FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

2. april 2018

DRAMATISK TRANESÆSON - 4150 TRANER FØR FODRINGSSTART!












Tranerne har væltet ind i dag

Tranevåren i Pulken udvikler sig dramatisk. I går sneede det atter konstant fra om formiddagen. Sigtbarheden var blot ca 500 meter, og ud over at det var flot, var her ikke meget andet at se end en elg og en flok tillidsfulde gæs ude på marken.

I dag er vinden slået om i vest, og solen og sneen har strålet om kap. Som man kan se i den seneste traneprognose, havde jeg en vis tiltro til dagen i dag. Vejret så endda bedre ud end lovet. Spørgsmålet var så, i hvilket omfang dette ville betyde tranetræk.
Ved middagstid, dukkede de første flokke op sydfra. En stadig strøm af traneflokke kom ind hele eftermiddagen, men da der jo ikke bliver fodret i Pulken endnu, øgedes antallet af rastende fugle her blot langsomt. Jeg regnede med, at de indtrækkende fugle ville fordele sig på markerne i området, men det kan jo ikke konstateres fra min have. Det har desuden været en travl og hyggelig dag i "galleriet", så jeg var klar over, at et overblik over hvor mange rastende traner dagens træk havde resulteret i, først kunne opgøres i forbindelse med fuglenes aftenindflyvning til overnatningspladsen.

Da en sølvhejre kl. 17:20 fløj sydpå over Pulken ringede jeg til Evert, som for en gangs skyld ikke var på plads i Utemuseet. Så kunne jeg godt se, at jeg selv måtte der ud, for at være sikker på, at dagens vigtige tælling kom i hus. Kl. 18:15, da jeg havde lukket for dagen, så man mig i det luntetrav af et løb, som jeg nu en gang kan præstere, på vej mod Utemuseet. Grunden til mit "løb" var dog ikke tranerne, men den omstændighed, at elgkoen og kalven stod frit fremme på marken i flot lavt solskin, og det ville jeg gerne vise de mange besøgende i Utemuseet. "Älg på fältet bort om p-platsen!", råbte jeg, og så så man ellers alle kikkerter, teleskoper og kameralinser dreje 180° - væk fra de nu ca 1700 rastende traner og over mod marken bag vores hus. Alle fik set elg - alle var glade, danskerne endda vist endnu gladere.

4150 traner!
Traneindflyvningen stod på til kl. 19:54. Jeg talte først fra Utemuseet, men på hjemvejen kom så endnu et kæmpelæs traner ind, som taltes fra p-pladsen. Vel hjemme igen talte jeg de traner som stod og skjulte sig nederst på marken. Så troede jeg, at jeg skulle spise aftensmad, men tranerne tog fat igen. Sidste ryk var 250 fugle. Tællingen endte på 4150 traner til overnatning i Pulken, og som man kunne forvente ved antal i den størrelsesorden, var begge de store vandflader i brug.

Nu spørger jeg mig selv, hvad der vil ske i de kommende dage. I morgen er her lovet østenvind, 6 m/s, 2°C og sne eller slud. Er der mad i området til 4150 rastende traner?! Onsdag går vinden i sydvest med vekslende skydække og op til 12°C! Det kommer til at give et yderligere influx sydfra. Om de traner som allerede er her, har energi til at bruge denne dag til at fortsætte deres træk, er noget vi vil få at se. Det er en meget, meget ejendommelig tranevår og den udvikler sig dramatisk!